Hippe Amstelveen

Motorrijles bij Auto- en motorrijschool HIPPE AMSTELVEEN

Of je nu voor je hobby of woon-werkverkeer op de motor stapt, het geeft je dat heerlijke gevoel van vrijheid, maar het heeft ook nadelen. Je hebt geen kooi om je heen, geen airbags, geen kreukelzone, enzovoort. Daarom is het uiterst belangrijk dat je een goede en veilige motorrijopleiding krijgt. Stel zelf je eigen opleiding samen en kies:

  • het aantal lessen
  • welke categorie je wilt behalen
  • of je je theorie uit een boek of vanaf een cd-rom wilt leren
  • of je een proefexamen wilt afleggen.

Je hebt altijd les bij dezelfde instructeur. Zo weet hij precies hoe ver je bent en hoeveel lessen je nog nodig hebt.

Ga hier naar de site van het CBR waar de oefeningen voor de voertuigbeheersing kunt vinden.

Nieuwsgierig naar het praktijkexamen? Klik hier voor een filmpje.
 

Motorrijles bij Auto- en motorrijschool Hippe Amstelveen

Praktijklessen

Als je les neemt bij Auto- en motorrijschool HIPPE AMSTELVEEN, krijg je altijd les van een KNMV-instructeur.

Houd daar rekening mee.

Hoe zijn de regels voor het motorrijbewijs?

Voor de motor heb je drie verschillende rijbewijzen: voor de lichte motor (A1), de middelzware motor (A2) en de zware motor (A)

A1 rechtstreeks

Als je 18 bent, mag je het rijbewijs voor de lichte motor (A1) halen. Vanaf 17 jaar mag je daarvoor al theorie-examen doen. Op je zeventiende mag je ook al rijlessen volgen als je bent geslaagd voor je motortheorie-examen of je autorijbewijs hebt. Vanaf 18 jaar mag je de praktijkexamens voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD) doen voor het rijbewijs A1.

Met een A1-rijbewijs mag je rijden op

  • Motor van de categorie A1

  • Driewielig motorrijtuig van de categorie A1 (<15kW)

A2 rechtstreeks

Als je 20 bent, mag je het rijbewijs voor de middelzware motor (A2) halen. Vanaf je twintigste mag je daarvoor rijlessen volgen als je bent geslaagd voor je motortheorie-examen of je autorijbewijs hebt. Vanaf 20 jaar mag je de praktijkexamens voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD) doen voor het rijbewijs A2.
Als je het rijbewijs voor de middelzware categorie (A2) hebt, krijg je automatisch het rijbewijs A1.

Met een A2-rijbewijs mag je rijden op:

  • Motor van de categorie A1

  • Driewielig motorrijtuig van de categorie A1 (<15kW)

  • Motor van de categorie A2

A rechtstreeks

Als je 21 bent, mag je het rijbewijs voor de zware motor (A) halen. Vanaf je 21e mag je daarvoor rijlessen volgen als je bent geslaagd voor je motortheorie-examen of je autorijbewijs hebt. Vanaf 21 jaar mag je de praktijkexamens voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD) doen voor het rijbewijs A.

Als je het rijbewijs voor de zware categorie (A) vóór je 24e rechtstreeks behaalt, krijg je code 80 op het rijbewijs vermeld. Dat betekent dat je in de zware categorie (A) uitsluitend op een driewielig motorrijtuig mag rijden met onbeperkt vermogen. Als je het rijbewijs voor de zware categorie hebt, krijg je automatisch het A1- en A2-rijbewijs.

Met een A-rijbewijs met code 80 mag je rijden op:

  • Motor van de categorie A1

  • Driewielig motorrijtuig van de categorie A1 (<15kW)

  • Motor van de categorie A2

  • Driewielig motorrijtuig van de categorie A (>15kW)

De code 80 vervalt twee jaar na het behalen van je A-rijbewijs of als je voor die tijd 24 wordt. Als je voor het behalen van je A-rijbewijs het A2-rijbewijs al hebt, vervalt code 80 op het moment dat je het A2-rijbewijs twee jaar bezit. Vervalt code 80 voor je 24e, dan moet je wel bij de gemeente een nieuw rijbewijspasje aanvragen zonder de code 80.

Met een A-rijbewijs zonder code 80 mag je rijden op:

  • Motor van de categorie A1

  • Driewielig motorrijtuig van de categorie A1 (<15kW)

  • Motor van de categorie A2

  • Driewielig motorrijtuig van de categorie A (>15kW)

  • Motor van de categorie A

Het getrapte systeem

Wanneer je minimaal 2 jaar in het bezit bent van het rijbewijs A1, mag je overstappen naar de middelzware motor (A2). Daarvoor hoef je alleen maar een praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD) te doen.
Wanneer je minimaal 2 jaar in het bezit bent van het rijbewijs A2, mag je overstappen naar de zware motor (A). Ook daarvoor hoef je alleen maar een praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD) te doen.
Als je via het getrapte systeem je rijbewijs voor de zware categorie (A) behaalt, dan krijg je geen code 80 op je rijbewijs.

Categorie A1: Wij lessen op 

Categorie A2: Wij lessen op de Kawasaki ER5.

Categorie A: Wij lessen op de Honda CBF 600.

Motorrijles bij Auto- en motorrijschool Hippe Amstelveen

Theorielessen

Wij stomen je klaar om met succes je theorie-examen te halen. Kies ervoor om te leren met een theorieboek en een vragenboek, of kies voor vragen op cd-rom.

Het theorie-examen bestaat uit 50 vragen: meerkeuzevragen, ja/nee-vragen en invulvragen. Je moet 44 vragen of meer goed hebben.

Niet geslaagd?

Mocht je onverhoopt toch niet slagen? Geen probleem, wij blijven je begeleiden. Wij hebben als doel om jou te laten slagen.

Nieuwsgierig naar het theorie-examen? Klik hier voor een filmpje.

Veiligheid voorop


Met een motor ben je kwetsbaar. Daarom staat veiligheid voorop. Zowel tijdens de lessen als bij het examen zorgen we ervoor dat je vol vertrouwen de weg op kan. We leggen precies uit hoe je zo veilig mogelijk rijdt en wat je nodig hebt om goed beschermd op de motor te stappen.
 

Veilig op de motor

Tijdens de rijlessen en de examens moet je jezelf beschermen met:

  • Een goedgekeurde helm: Die licht is van kleur of met (reflecterende) kenmerken.
  • Oogbescherming: Bijvoorbeeld een helmvizier, motorbril of (zonne)bril.
  • Schoeisel: Hoge schoenen of laarzen die je enkels bedekken.
  • Handschoenen/wanten die je handen en polsgewrichten zoveel mogelijk bedekken.
  • Een broek die je benen bedekt en een jas die je bovenlichaam en armen helemaal bedekt.

 

 

De examens

Voor het halen van je rijbewijs leg je 3 examens af:

  • Theorie-examen
  • AVB (voertuigbeheersing)
  • AVD (verkeersdeelname)

Het AVB examen bestaat uit 4 clusters:

Parkeren, langzame oefeningen zoals een slalom, stapvoets rijden en een halve draai maken, snelle oefening zoals een uitwijk-oefening en een snelle slalom, en remoefeningen.

Het AVD examen is het praktijkexamen op de openbare weg.

Er wordt gelet op een aantal onderwerpen zoals beheersing van de motor, kijkgedrag, voorrang verlenen en rekening houden met andere weggebruikers. Je wordt uiteindelijk beoordeeld op een aantal examenonderdelen, zoals het in- en uitvoegen en het rijden van kruispunten, bochtenwerk en kijkgedrag. Je krijgt tijdens het examen alle gelegenheid om te laten zien wat je kunt.

Tarieven per 01-01-2018

Praktijk

 

Lesprijs per uur (60 min.)

€ 46,50

10 uur (á 60 minuten)

€ 440,00

   

Examen AVB (VoertuigBeheersing)* 

€ 213,25

Examen AVD (VerkeersDeelname)*

€ 260,25

Herexamen AVD*

€ 260,25

BNOR examen AVD

€ 277,25

   

Borg bij inschrijving

€ 35,00

 

 
   

*  Bij spoed- of afroep examen geldt een toeslag van € 20,05

 

* De examenprijzen zijn inclusief de les voor het examen en de huur van de van de motor tijdens het examen.

Theorie

 

Theorieboek A 

 € 19,00

vragenboek A-350

 € 16,00

Cd-rom A-300  

 € 18,00

Pakket A: theorieboek + vragenboek A-350

 € 34,00

Individuele theoriebegeleiding (60 min.)

 € 25,00

Proefexamen

 € 10,00

Theorie-examen CBR

 € 35,50

Theorie-examen CBR verlengd

 € 45,80

 

 

Individueel theorie-examen CBR

 € 91,45

Aangepast theorie-examen CBR 

 € 41,00

Onze voordelige pakketten

Pakket A-15

 (15 uur + AVB-Examen + AVD-examen)

€ 1100

Pakket A-20

(20 uur + AVB-Examen + AVD-examen)

€ 1320

BRAVOK

Om veilig en zonder problemen motor te rijden dient u de motor regelmatig te controleren op diverse punten. Hiervoor gebruiken we de afkorting B.R.A.V.O.K. wat staat voor de controle van:

Banden;
Brandstof

Profieldiepte wettelijk 1 mm in het midden gemeten.
De veiligheidsnorm ligt bij 2 a 3 mm. Bij 1 mm is de slijtingsindicator die in de groeven zit, gelijk met de rest van het loopvlak
Onregelmatigheden (een schaafplek of scheur/ spijkers/steentjes)
Bandenspanning (staat in het onderhouds-boekje)
Ventieldopje(stof/vuil tegenhouden)

De brandstofkraan of deze niet op reservestand staat.
Het brandstofniveau d.v.m. de benzinemeter of op de stand van de dagteller.

Remmen:

De voorrem moet bij inknijpen druk opbouwen en mag niet tegen het stuur komen. In het kijkglas dient het niveau van de remvloeistof boven het minimumstreepje te staan. Indien de remvloeistof laag staat kan dit twee oorzaken hebben, de remblokken zijn versleten of de remleidingen lekken waardoor remvloeistof verloren gaat.

De achterrem mag niet te veel vrije slag hebben en je voet moet de grond niet kunnen raken.

Accu:

De accu bevindt zich onder het zadel.
De eerste werking van een accu controleer je doordat het licht brandt en de motor vlot start.
De accupolen moeten schoon zijn/ invetten met zuurvrije vaseline) 
De accuklemmen moeten stevig vast zitten.
De vloeistof moet op peil zijn. Eventueel bijvullen met gedistilleerd water.

Verlichting:
Vering
Vloeistoffen

Algehele verlichting controle koplamp, achterlicht, richtingaanwijzers
De werking van dimlicht, grootlicht, remlicht (via voorrem en achterrem ), richtingaanwijzers, claxon en lampjes in de cockpit

De voorvering controleert u op olielekkage rond de vorkpoten. Bovendien dient u te weten dat de achterveren i.v.m. belading instelbaar zijn

vloeistof gekoelde motoren dient u regelmatig het koelvloeistofniveau te controleren. Op het expansietankje dient de vloeistof tussen het minimum en maximum streepje te staan. Moet u meerdere keren achter elkaar bijvullen dan is het zeer waarschijnlijk dat een slang van het koelsysteem verdroogd is.

Olie:

Oliepeil carter (met peilstok of kijkglaasje)
Andere vloeistoffen zoals koelvloeistof en brandstof. Het olieniveau kunt u controleren in het kijkglaasje of d.m.v. een oliepeilstokje. Hierbij dient de motor natuurlijk wel op een vlakke ondergrond te staan. Meestal staat op de olievuldop welk soort olie er in moet. Anders vindt u dit in het instructieboekje onder de buddyseat

Ketting:

Schoon (zand, modder etc. Mag uiteraard wel vet zijn)
Spanning ( 2 a 4 cm speling in het midden van de lange zijde van de ketting)
Smering (de ketting altijd aan de binnenzijde smeren/inspuiten)
Slijtage (onder andere te zien aan de scherpe tanden van de tandwielen, ketting ligt dieper tussen de tanden van het tandwiel)